Kdy začít uvažovat o optimalizaci skladu a je důležitý komplexní pohled?
Každá firma, která vyrábí a prodává nějaké výrobky, musí řešit interní logistiku. Jde o otázky spojené se skladováním s návazností na další logistické procesy, které jsou zpravidla velmi složité a drahé a na jejich správném nastavení závisí úspěch celé firmy. Cestou ke zjednodušování procesů a snižování nákladů ve skladu je jeho optimalizace.
Zejména na začátku podnikání jsou pochopitelně prioritní otázky výroby a prodeje, rozvoj výrobních kapacit, budování obchodní sítě a zvyšování prodejů. Interní logistika a skladování se většinou automaticky a extenzivně přizpůsobuje rostoucím požadavkům výroby a prodeje – rozšiřují se skladové plochy, přijímá se další personál, nakupuje technika.
Náklady spojené se skladováním a interními logistickými procesy rostou a stávají se významnou položkou ovlivňující rentabilitu a výsledek hospodaření podniku.
V tu chvíli začíná management firmy zajímat, jak náklady snížit, a hledá cesty optimalizace. Obvykle tedy řeší problém pozdě a ztráty spojené s neefektivním skladováním již nemůže vrátit. Kdy tedy začít uvažovat o optimalizaci skladu?
Ideální přístup ke skladování
Vše závisí na velikosti a objemu skladovaného zboží. V začátku podnikání zcela jistě není třeba dělat ze skladování vědu. Víme, kolik a co potřebujeme uskladnit a najdeme adekvátní prostor. Pro řízení malého skladu skutečně stačí „tužka, papír“. Pokud se ale podnikání rozvíjí, výroba a prodeje rostou, dojde v určitém momentě k bodu zlomu a náklady se skokově zvýší. Ideální by bylo, aby se otázky skladování a jeho optimalizace řešily v předstihu na základě výrobních a prodejních plánů. Takto ideálně to však v praxi většinou nefunguje.
Signály směřující ke změně a komplexita řešení
První výstražné světlo by mělo zablikat v momentě, kdy přijdou požadavky na rozšíření skladových ploch, protože není místo, požadavky na přijetí dalšího personálu a podobně. Dalším signálem by měly být hned první problémy s kvalitou – např. pozdě připravený materiál pro výrobu, špatně vychystané výrobky pro zakázku, ležáky na skladě, které zabírají místo vysokoobrátkovému zboží.
Důležité je neřešit pouze jednotlivý proces, který momentálně nezafungoval, ale přistoupit k optimalizaci komplexně.
To znamená využít data z historie, ta analyzovat a na základě plánů výroby a prodeje navrhnout opatření, která budou reflektovat i budoucí požadavky na skladování. Ale to jsme spíše u otázky, jak hledat optimalizační řešení a návrhy.
Sdílejte článek
Zjistěte o nás a našich projektech více

Budoucnost logistiky a skladování v Česku: Nový výzkum spolku SKLAD odhaluje klíčové trendy
18. 11. 2024
Pronájem skladových kontejnerů různých velikostí
29. 8. 2024
Selektivní antikolizní systém KiwiEye
2. 5. 2024
Hurá na automatizaci aneb jak se na ni připravit
14. 11. 2023
Manipulátor pro nákupní košíky, ale i pro další vozíky v řadě
1. 11. 2023
Co přinesl workshop Trendy v české logistice?
6. 10. 2023
Budoucí trendy v klíčových oblastech interní logistiky
9. 6. 2023
Radikální úspora práce při manipulaci s odpadkovými kontejnery
1. 3. 2023
Kam směřují logistika a skladování v České republice? SKLAD přináší unikátní výzkum
31. 10. 2022
Chcete automatizovat? Plánujte několik let dopředu
22. 6. 2022
Prostředky štíhlé logistiky při zásobování výrobních linek
8. 6. 2022
Unikátní mobilní jeřáby FlexLifting
16. 3. 2022
Může nás rok 2022 v logistice ještě něčím překvapit?
12. 1. 2022
Všichni automatizují, my budeme také! Je ale automatizace skutečně vhodná pro každého?
9. 9. 2021
Outsourcing interní logistiky v SC Metal po pěti letech od začátku spolupráce
1. 6. 2021
Warehouse Management System počítá i produktivitu skladníků
28. 4. 2021
Automatizační projekty chtějí zákazníci hned, bez ohledu na kapacity dodavatelů
15. 4. 2021
Uvažujete o outsourcingu interní logistiky?
25. 3. 2021
Potřebujete převézt až 3,5 tis. kg? Pomoci může nový tahač
7. 3. 2021
Jaký bude rok 2021 z pohledu automatizace a digitalizace?
28. 1. 2021