Kdy začít uvažovat o optimalizaci skladu a je důležitý komplexní pohled?

Autor článku: Karel Šprojcar | JK Logistika 22. 9. 2021

Každá firma, která vyrábí a prodává nějaké výrobky, musí řešit interní logistiku. Jde o otázky spojené se skladováním s návazností na další logistické procesy, které jsou zpravidla velmi složité a drahé a na jejich správném nastavení závisí úspěch celé firmy. Cestou ke zjednodušování procesů a snižování nákladů ve skladu je jeho optimalizace.

Zejména na začátku podnikání jsou pochopitelně prioritní otázky výroby a prodeje, rozvoj výrobních kapacit, budování obchodní sítě a zvyšování prodejů. Interní logistika a skladování se většinou automaticky a extenzivně přizpůsobuje rostoucím požadavkům výroby a prodeje – rozšiřují se skladové plochy, přijímá se další personál, nakupuje technika.

Náklady spojené se skladováním a interními logistickými procesy rostou a stávají se významnou položkou ovlivňující rentabilitu a výsledek hospodaření podniku.

V tu chvíli začíná management firmy zajímat, jak náklady snížit, a hledá cesty optimalizace. Obvykle tedy řeší problém pozdě a ztráty spojené s neefektivním skladováním již nemůže vrátit. Kdy tedy začít uvažovat o optimalizaci skladu?

Ideální přístup ke skladování

Vše závisí na velikosti a objemu skladovaného zboží. V začátku podnikání zcela jistě není třeba dělat ze skladování vědu. Víme, kolik a co potřebujeme uskladnit a najdeme adekvátní prostor. Pro řízení malého skladu skutečně stačí „tužka, papír“. Pokud se ale podnikání rozvíjí, výroba a prodeje rostou, dojde v určitém momentě k bodu zlomu a náklady se skokově zvýší. Ideální by bylo, aby se otázky skladování a jeho optimalizace řešily v předstihu na základě výrobních a prodejních plánů. Takto ideálně to však v praxi většinou nefunguje.

Signály směřující ke změně a komplexita řešení

První výstražné světlo by mělo zablikat v momentě, kdy přijdou požadavky na rozšíření skladových ploch, protože není místo, požadavky na přijetí dalšího personálu a podobně. Dalším signálem by měly být hned první problémy s kvalitou – např. pozdě připravený materiál pro výrobu, špatně vychystané výrobky pro zakázku, ležáky na skladě, které zabírají místo vysokoobrátkovému zboží.

Důležité je neřešit pouze jednotlivý proces, který momentálně nezafungoval, ale přistoupit k optimalizaci komplexně.

To znamená využít data z historie, ta analyzovat a na základě plánů výroby a prodeje navrhnout opatření, která budou reflektovat i budoucí požadavky na skladování. Ale to jsme spíše u otázky, jak hledat optimalizační řešení a návrhy.

Sdílejte článek


Mohlo by vás také zajímat

Co všechno s sebou nese BOZP ve skladu: Podlahové značení (2. díl)

Článek

Bezpečnost

Co všechno s sebou nese BOZP ve skladu: Podlahové značení (2. díl)

4. 5. 2022
V 1. dílu seriálu Co všechno s sebou nese BOZP ve skladu jsme se zabývali čistotou a úklidem logistických...

Dozvědět se více

Digitální mapa aktuálně volných průmyslových prostor

Článek

Průmyslové nemovitosti

Digitální mapa aktuálně volných průmyslových prostor

23. 4. 2021
Společnost 108 AGENCY představuje ojedinělou aplikaci. Interaktivní digitální mapa pomáhá uživatelům vyhledat vhodné průmyslové prostory...

Dozvědět se více

Jaký bude rok 2021 z pohledu automatizace a digitalizace?

Článek

Automatizace

Jaký bude rok 2021 z pohledu automatizace a digitalizace?

28. 1. 2021
Uplynulý rok převrátil mnohé z představ a zvyklostí vzhůru nohama. Vedle složitých okolností ale přinesl i unikátní...

Dozvědět se více

Všechny ćlánky

Potřebujete poradit?

Chci konzultovat řešení

Potřebujete poradit?
loading