Jak předcházet nehodám manipulační techniky

Autor článku: STILL 8. 8. 2022

Manipulační technika je praktickým a užitečným pomocníkem. Její užívání s sebou ale nese několik rizik, která mohou vést k nákladným a v některých případech dokonce fatálním nehodám. Předcházet jim je proto pro skladový provoz stejně důležité jako jejich nasazení samotné.

Nehody vysokozdvižných vozíků ohrožují skladový provoz na několika úrovních. Jednu tvoří zaměstnanci, kteří se následkem nehody manipulační techniky mohou zranit. To může vést nejen k následné absenci, a tedy i k ohrožení plynulosti provozu v případě, že zaměstnavatel včas nesežene vhodnou náhradu, ale také k finančním nákladům spojeným s rekonvalescencí zaměstnance nebo úhradou odškodnění.

Další z nich je plynulost. Skladové provozy bývají často velmi vytížené a jakákoli odstávka pro ně představuje komplikace. Menší nehody, jako je například ťuknutí do regálu v nízké rychlosti při zaskladňování, se mnohdy dají řešit na místě a vyžadují pouze drobné opravy. Závažnější nehody, jako je převrácení vozíku, mohou naopak způsobit odstávku provozu i na několik dnů a významné finanční a v některých případech i personální ztráty. Vždy ale platí pravidlo, že nejlepší nehoda je ta, která se nestane, a to zvláště ve chvíli, kdy existují bezpečnostní opatření či technologické vychytávky, díky nimž lze podobným událostem efektivně předcházet.

Bezpečnost STILL

Jaké jsou nejčastější příčiny nehod vysokozdvižných vozíků?

Ač se práce s manipulační technikou může na první pohled jevit jako velmi jednoduchá a intuitivní, pro její bezpečné používání je důležitý důkladně vyškolený personál. Je tedy především na zaměstnavateli, aby prověřil schopnosti obsluhy vysokozdvižných vozíků či v případě potřeby zajistil příslušná školení a na základě individuálních dovedností zaměstnanců pečlivě posoudil jejich způsobilost pro konkrétní úkony. Zaměstnanci by na druhou stranu měli při práci s manipulační technikou dbát zvýšené pozornosti a vyvarovat se chování, které zvyšuje riziko nehody. „Především v místech, kde je nutný pohyb mnoha vozíků najednou, riziko kolize mnohonásobně stoupá,“ říká Zdeněk Štrupl, odborný manager prodeje společnosti STILL ČR. Bohužel se také stává, že se zaměstnanci chovají bezohledně – neuváženě pořádají závody nebo řídí vysokozdvižný vozík, ačkoli k tomu nejsou oprávněni. U nehod, které jsou zapříčiněny nedostatečnou zkušeností řidičů, lze například zavést uživatelské profily, které umožní nakládání zboží ve velkých výškách pouze těm s dostatečnými zkušenostmi: „Funkce vozíku může každý provoz přizpůsobit pro jednotlivé zaměstnance,“ vysvětluje Zdeněk Štrupl.

Druhým úhlem pohledu je uspořádání a technické vybavení skladu. V některých jeho částech může být riziko vzniku nehody vyšší než v jiných. To se týká například příliš úzkých uliček nebo míst, kde se zaskladňuje či vyskladňuje ve vysokých výškách, případně průjezdů mezi sklady či výjezdů z nich. Aby se takovým nehodám dalo předejít, je dobré provést analýzu těchto kritických míst a v případě možnosti buď změnit uspořádání, nebo implementovat vhodné technologie, které umožní rizikům předcházet. Pro těžko přístupná místa, kde je zapotřebí zvýšené pozornosti obsluhy, může být vhodným řešením také automatizace, která sníží nebo úplně odstraní chybovost tím, že eliminuje lidský faktor.

Kterých technologií lze využít ke zvýšení bezpečnosti provozu?

Moderní systémy mohou pomocí svých senzorů měřit širokou škálu parametrů a v případě potřeby zasáhnout do řídicího systému vysokozdvižného vozíku – například snížit jeho rychlost.

„Pokud obsluha vozíku neopatrně překračuje rychlost přes výmoly nebo nerovnosti podlahy, senzor tyto otřesy zachytí. Vozík zareaguje zpomalením, aniž by to řidič mohl ovlivnit.“

Zdeněk Štrupl
odborný manager prodeje, STILL ČR

Existují i komplexní řešení v podobě bezpečnostních systémů využívajících rádiové vlny. Ty fungují tak, že jsou vozíky, chodci a také některá zařízení vybaveni radiovými moduly. Pokud si vozidla nebo chodci vzájemně zkříží cestu, jsou oba upozorněni. Stejně tak může systém upozornit obsluhu se zdviženými vidlicemi, když se blíží k bráně, která je příliš nízko. „V takovém případě umí vozík okamžitě zastavit,“ vysvětluje Zdeněk Štrupl.

Pokud se jedná ale jen o riziko vysoké rychlosti, fungují stejně dobře i ultrazvukové senzory, které se instalují na střechu vozíku. „To je obzvláště užitečné, pokud obsluha střídá jízdu uvnitř a venku. Uvnitř se plný výkon vozíku sníží, oproti tomu venku může řidič využít i plný výkon,“ říká Zdeněk Štrupl. Senzor má totiž za úkol pamatovat na to, že by využití plného výkonu ve vnitřních prostorách mohlo vést k problémům. Převrácení vozíků, které bývá způsobeno zvedáním těžkého závaží do nepřiměřených výšek nebo nepřiměřenou rychlostí v zatáčkách, lze rovněž předejít pomocí asistenčních systémů. Ty zpracovávají výpočty a zajišťují automatické snížení rychlosti vozíku, nebo zabraňují přílišnému vysunutí stožáru či jeho kývání.

Sdílejte článek


Napište nám

STILL

Petra Ždánská

Brand Marketing Manager

Zaujalo vás toto téma? Obraťte se na našeho odborníka, který s vámi vše rád probere.

Chci vědět více

Petra Ždánská

Zjistěte o nás a našich projektech více

STILL – lety prověřená automatizace od A do Z

Rozhovor

Automatizace

Technologie

STILL – lety prověřená automatizace od A do Z

5. 1. 2024
Zatímco dříve byla automatizace procesů někdy jen marketingovým pozlátkem, dnes se stává nutností. Ušetří peníze, čas, pomůže...

Dozvědět se více

Hurá na automatizaci aneb jak se na ni připravit

Článek

Automatizace

Hurá na automatizaci aneb jak se na ni připravit

14. 11. 2023
Automatizace je trendem číslo jedna. Mluví se o ní a píše na každém kroku. V blízké budoucnosti poroste zájem...

Dozvědět se více

Co přinesl workshop Trendy v české logistice?

Článek

Automatizace

Technologie

Co přinesl workshop Trendy v české logistice?

6. 10. 2023
Jaká je budoucnost technologií v logistice a ve výrobě? S jakými novými hrozbami se potýkají globální dodavatelské...

Dozvědět se více

Cílem uspořádání skladu je využít jeho potenciál naplno. Někdy je to velká výzva

Článek

Technologie

Cílem uspořádání skladu je využít jeho potenciál naplno. Někdy je to velká výzva

10. 7. 2023
I oblast logistiky se neustále vyvíjí a ve skladech tak můžeme nalézt nejrůznější novinky a vychytávky,...

Dozvědět se více

Budoucí trendy v klíčových oblastech interní logistiky

Článek

Automatizace

Budoucí trendy v klíčových oblastech interní logistiky

9. 6. 2023
Současná doba akceleruje směřování interní logistiky k automatizaci skladů. Do pěti let chce podle nedávné studie Trendy...

Dozvědět se více

Potkejte se s námi na letošním veletrhu LogiMAT 2023

Akce

Potkejte se s námi na letošním veletrhu LogiMAT 2023

17. 4. 2023
Ve dnech 25.–27. dubna se v německém Stuttgartu uskuteční tradiční a mezi odbornou veřejností velmi oblíbený veletrh...

Dozvědět se více

Zajímavé řešení hybridního provozu robotických vozíků

Případová studie

Technologie

Zajímavé řešení hybridního provozu robotických vozíků

7. 2. 2023
Obrovské množství přepravovaných součástek, složité manévrovací prostory a hybridní provoz (manuální i automatizovaný)....

Dozvědět se více

Kam směřují logistika a skladování v České republice? SKLAD přináší unikátní výzkum

Studie Trendy

Kam směřují logistika a skladování v České republice? SKLAD přináší unikátní výzkum

31. 10. 2022
Jak se na českém logistickém trhu projevují dlouhodobé dopady pandemie a ekonomické důsledky způsobené válečným konfliktem...

Dozvědět se více

Chcete automatizovat? Plánujte několik let dopředu

Článek

Automatizace

Chcete automatizovat? Plánujte několik let dopředu

22. 6. 2022
Poslední dva roky přinesly velmi nestabilní situaci v dodavatelsko-odběratelském řetězci. Většina výrobců a dodavatelů čelí problémům...

Dozvědět se více

Přepravní systémy bez řidiče pro širokou veřejnost

Článek

Technologie

Přepravní systémy bez řidiče pro širokou veřejnost

15. 6. 2022
Bez přepravních systémů bez řidiče (FTS) si již nelze moderní logistiku představit. Automatizace se stále více dostává...

Dozvědět se více

Může nás rok 2022 v logistice ještě něčím překvapit?

Článek

Může nás rok 2022 v logistice ještě něčím překvapit?

12. 1. 2022
Máme za sebou další rok, který přinesl proměnlivé podnikatelské prostředí. Dynamický a v mnoha ohledech až překotný vývoj postavil...

Dozvědět se více

Automatizace jako často skloňované téma v logistice

Rozhovor

Automatizace

Automatizace jako často skloňované téma v logistice

8. 11. 2021
Pandemie covidu-19 zasáhla téměř všechna odvětví ekonomiky a průmyslu. Intralogistika patří mezi ně. S jakými nástrahami...

Dozvědět se více

Všichni automatizují, my budeme také! Je ale automatizace skutečně vhodná pro každého?

Článek

Automatizace

Všichni automatizují, my budeme také! Je ale automatizace skutečně vhodná pro každého?

9. 9. 2021
Automatizace je bezesporu velkým trendem posledních let. Ze zkušeností partnerů ve spolku SKLAD vyplývá, že o ní přemýšlejí...

Dozvědět se více

Energetické systémy pro hospodárnou a trvale udržitelnou intralogistiku

Akce

Technologie

Energetické systémy pro hospodárnou a trvale udržitelnou intralogistiku

6. 9. 2021
Společnost STILL navazuje na úspěšné webináře a koncem září pořádá nové setkání na téma energetických systémů...

Dozvědět se více

STILL smart řešení pro vychystávání

Článek

Automatizace

STILL smart řešení pro vychystávání

29. 6. 2021
Společnost STILL představuje nový autonomní nízkozdvižný vychystávací vozík OPX iGo neo. Tento malý velký pomocník ve skladě následuje svou...

Dozvědět se více

Automatizační projekty chtějí zákazníci hned, bez ohledu na kapacity dodavatelů

Článek

Automatizace

Automatizační projekty chtějí zákazníci hned, bez ohledu na kapacity dodavatelů

15. 4. 2021
Současný stav hospodářství nahrává automatizaci. Podle studie Trendy v české logistice 2020 realizované spolkem SKLAD plánuje...

Dozvědět se více

Nový webinář STILL o AGV systémech právě ke zhlédnutí

Akce

Automatizace

Nový webinář STILL o AGV systémech právě ke zhlédnutí

8. 4. 2021
Společnost STILL pořádala na konci března další odborný seminář, tentokrát na téma Přepravní systémy bez řidiče (AGV)...

Dozvědět se více

Webinář STILL: Automatizace procesů pomocí vozíků AGV

Akce

Automatizace

Webinář STILL: Automatizace procesů pomocí vozíků AGV

15. 3. 2021
Společnost STILL pořádala v únoru webinář pro zákazníky na téma automatizace procesů prostřednictvím automatizovaných vozíků...

Dozvědět se více

Jaký bude rok 2021 z pohledu automatizace a digitalizace?

Článek

Automatizace

Jaký bude rok 2021 z pohledu automatizace a digitalizace?

28. 1. 2021
Uplynulý rok převrátil mnohé z představ a zvyklostí vzhůru nohama. Vedle složitých okolností ale přinesl i unikátní...

Dozvědět se více

Představujeme unikátní studii Trendy v české logistice 2020

Studie Trendy

Představujeme unikátní studii Trendy v české logistice 2020

12. 10. 2020
Jak logistické firmy reagují na stále kratší čas dodání? Vidí automatizaci jako nutnost, nebo navazující investice spíše odkládají?...

Dozvědět se více

Načíst další

loading